Doorverkoop – Richtsnoer voor de moderetailer
Deze maand is al weer bijna voorbij. Vaak geen gemakkelijke maand, de klant is namelijk niet dom en wacht op de uitverkoop. Veel ondernemers klagen dan ook nu over de afnemende kooplust van de consument, maar zijn ook weinig actiebereid
Uit ervaring weten wij dat veel ondernemers voor aanvang van de maand november nog niet op een doorverkoop van 55% zijn aanbeland. Dat betekent dat nog niet eens 55% van de inkoopwaarde voor nieuwe winterartikelen verkocht is, terwijl het seizoen ongeveer halverwege is. Als dan nog bijvoorbeeld 40% van de inkoopwaarde verkocht moet worden in de maanden november, december, januari (en voor sommigen februari), dan zal de marge danig onder druk komen te staan.
Door inkoopdiscipline (als er in de uitverkoop nog steeds voldoende te halen is, leert de consument het echt niet af), gespreidere levering en goed commercieel beleid (actie is echt niet altijd prijsgericht, marketing kent tenminste 5 p’s en zou dus in november sterk moeten worden ingezet) moet de ondernemer zich richten op een plan waarin doorverkoop- en margeverloop centraal staan. Door deze wijze van denken kan de winkel ook echt modisch blijven, met altijd ruimte om nieuwe mode aan de man/vrouw te brengen.
Bron Textilia: http://www.textilia.nl/expertlog/artikelen/id13-Doorverkoop__Richtsnoer_voor_de_moderetailer.html
Marc Seesing (1968) is bedrijfsadviseur bij Management Centrum, de experts voor de zelfstandige ondernemers. De ondersteuning van retailers in de mode t.a.v. het management van de onderneming is de kern van zijn werkzaamheden.