Verkopen is vooral geen sterk verhaal vertellen!
Vertel je eigen verhaal
Het bewijs is al lang wetenschappelijk geleverd: jouw klant wordt geboeid en bindt zich aan je als je een echt en overtuigend verhaal te vertellen hebt. Maar welk verhaal vertel je dan? De verhalen van de merken die je verkoopt? Dat kan natuurlijk, maar de kans is groot dat andere winkels dezelfde merken, kleding en verhalen verkopen.
Ditzelfde verhaal vertellen is dus niet voldoende. Boeiender voor de klant en interessanter voor de winkel is het als je een eigen verhaal te vertellen hebt. Je creëert zo een band met de klanten en daarop komen ze terug. Realiseer je goed dat de winkel waar je werkt ook een merk is.
Dit (winkel)merk heeft een belofte naar haar klanten en die moet je vanuit de verkoop samen steeds weer levendig houden en waarmaken. Iemand zei ooit eens tegen me: “De kleding is inwisselbaar, maar de persoonlijke benadering niet!” De klant overtuigen met een goed assortiment en de juiste sfeer in de winkel is dus niet voldoende.
De klant wil ergens bijhoren
Er komen op een dag veel verschillende typen klanten in de winkel, die allemaal speciale aandacht van je vragen en verdienen. Het is dus goed om te weten welke belofte jullie als winkel hebben naar de klant (meeste keus, beste prijs, meest klantvriendelijk…)
En waaruit blijkt dat dan, wat is jouw story? De story die je vertelt zal verder verteld worden en je roem zal stijgen. Wees je wel bewust van het volgende: alleen via een goed verhaal maak je in de toekomst nieuwe klanten. Die klanten zorgen dat jouw verhaal verder verspreid wordt. Zorg vooral dat het verhaal relevant, puur en waar is. Klanten willen graag ergens bij horen en zich herkennen en verbinden via de producten die ze kopen.
Probeer met je verhaal bij jouw klant het gevoel te realiseren van: ‘Hier wil ik bij horen’, ‘Dit is de beste keuze’, ‘Dit is een goeie club’, ‘Dit is verrassend’, ‘Dit is net even anders’. En vooral: ‘Dit moet ik verder vertellen.’
Verhalen gaan rond en feiten niet
Je kunt je verhaal laden met de meest uiteenlopen thema’s en middelen. Je moet vooral iets kiezen dat bij je merk – en bij jezelf – past en het moet zeker allemaal kloppen. Het gaat er dus om dat je verhaal opvalt tussen alle andere verhalen.
Ik noem afsluitend een paar voorbeelden van merken die zeker een story hebben. Abercrombie & Fitch vertelt het verhaal van mooie mensen die graag in kleurige en comfortabele casual kleding lopen. Mini vertelt het verhaal van eigenwijze mensen die in een kleine kekke auto willen rijden. Heineken is het biertje uit de vrieskast dat je met vrienden wilt beleven. Victoria’s Secret geeft je het gevoel dat je een glamorous catwalklady bent. Björn Borg liet ons geloven dat je onderbroek te zien moest zijn boven je spijkerbroek.
Als je Rituals koopt dan gaat je huis erg lekker ruiken. G-star kan van denim alles maken. Bij Van Tilburg Mode is het gezellig voor de hele familie en wordt al je kleding gratis vermaakt.
Wat is jouw overtuigende – maar geen sterk – verhaal?
Bron: Indemode.nu http://www.indemode.nu/blogs/verkopen-vooral-geen-sterk-verhaal-vertellen