Bloggers | Harry Bijl
Gebruik de Emotie
Wist je dat we meer dan 90 procent van al onze beslissingen nemen op basis van emoties? Hoe verstandig we ook zijn en hoeveel we ook beredeneren, we varen meer op onze emotie dan op het verstand. Sommige mensen vinden het erg lastig om met die gedachte te leven.
Maar voor het verkoopproces is deze wetenschap een zegen. Het is zelfs goed om het te onthouden. Een klant komt, zeg maar, onbewust de winkel binnengelopen omdat iets haar of hem heeft verleid. Diep van binnen wil de klant eigenlijk maar één ding: iets kopen! Uit onderzoek blijkt dat slechts 10 procent van de klanten ontevreden is over kledingzaken. Realiseer je je hierbij de hoeveelheid kansen die je krijgt om te verkopen?
De kunst van het verleiden
Een klant is meestal wel op een of andere manier te verleiden tot een aankoop. Natuurlijk is het te simpel om het zo eenvoudig te zeggen; dan zou iedere klant die de winkel inloopt ook iets kopen. Maar waarom koopt een klant hetzelfde product wel in de ene winkel en niet in de andere, en waarom koopt hij bij die ene verkoopster meer?
Waar kan dat aan liggen? Ik vond het leerzaam toen een trainer ooit tegen mij zei: “Jij bepaalt zelf aan wie je gaat verkopen en niet andersom!” Met andere woorden: als je niet echt wil verkopen of je mag iemand niet, dan straal je dat ook uit en ga je per direct slechter verkopen. Ik vond dat eerst best lastig om te geloven. Nu snap ik beter dat het er vooral om gaat de klant positief in zijn of haar emotie te raken; dat geeft namelijk de grootste kans op een aankoop!
Gouden regels
Als je het vertrouwen wint van een klant dan ga je echt verkopen. Je moet hierin vaak je eigen weg zien te vinden. Goede ingrediënten om te zorgen dat je het vertrouwen gaat winnen moet je mixen tot je eigen cocktail. Je kunt wat mij betreft vooral spelen met de volgende ingrediënten:
1) Bedenk altijd dat het ’t mooiste zou zijn als de klant jou gaat promoten > maak de klant fan
2) Creëer leuke belevenissen, van de eerste kennismaking tot het verlaten van de winkel > verwen de klant
3) Benader en behandel de klant op een actieve wijze > persoonlijke aanpak
4) Luister goed en let op de signalen die je klant afgeeft > ga over tot actie
5) Breng vooral positieve gespreksstof in > wees eerlijk in advies
6) Vertrouw op jezelf en weet dat je het kan > Suc6 🙂