DE ‘WAAROM’ VRAAG

waaromKlanten zijn mensen. Behandel ze dan ook zo. Mensen hebben persoonlijke overwegingen en keuzemogelijkheden. Klinkt simpel, maar dit accepteren is voor een groot aantal ondernemers toch nog een hele opgave. Ze denken iets te moeten verkopen. De klant moet het  vervolgens kopen. Waarom? Geloven deze ondernemers zo ‘heilig’ in hun eigen producten en diensten en menen zij écht dat de klant een voordeel heeft bij het doen van zijn of haar aankoop? Wat heb ik in de aanbieding en hoe ga ik dat slijten!

Bron: Hans Klaasse

Klinkt ingewikkeld maar eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig! Het ‘wat’ en ‘hoe’ moet niet het vertrekpunt zijn maar het ‘waarom’. Waarom besta je als ondernemer? Waarom kopen klanten bij je? Waarom doe je eigenlijk iedere dag je ‘ding’? Over het algemeen zijn we heel erg bezig met het ‘realiseren’  zonder dat we ons afvragen ‘waarom’ we het doen. Dat is verkeerd! Stel jezelf dus allereerst de vraag: “Waarom doe ik de ‘dingen’ die ik doe? Waarom doen mijn medewerkers de ‘dingen’ op deze wijze? Is het in het belang van de klant? Waar kunnen we waarde toevoegen bij en aan onze klanten? Waar worden zij gelukkig van?” Nou ja, dit ‘even’ als introductie!

Als ondernemerik heb het al eerder aangehaald in mijn blogs- moet je wel over een persoonlijke missie beschikken. Nog teveel ondernemers zijn toevallig in het ondernemerschap gerold. Althans, die indruk geven zij mij. Kan ik niets aan doen, is hun eigen schuld of onvermogen om duidelijk uit te leggen waarom zij als ondernemer bestaansrecht menen te hebben. Wat is de bedoeling van je ondernemerschap? Geld verdienen? Status? Vrijheidsdrang? Dan kan je beter vandaag nog stoppen! Er moet een betere -en diepere- reden zijn. De ‘waarom’ vraag komt nu dus wel heel erg dichtbij. Heb je het antwoord al gevonden? Denk er gerust vandaag eens over na. Het is zeker de moeite -en de tijdsinvestering- waard!

Heb je een uniek aanbod? Wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van de concurrent? Alleen de prijs? Of heeft de‘waarom’ vraag al een uitgekiende dienst of een subliem product ten gevolge gehad? Is wel belangrijk! Maakt namelijk het verschil! Als dat allemaal zo moge zijn is het een enorme uitdaging om nieuwe klanten te benaderen. De straat op en de lanen in. Iedereen moet het immers weten. Weet je al wat hier de meest effectieve marketingstrategie voor is? Of  doe je ‘zo goed mogelijk’ je best? Helaas, dat is niet genoeg. En je bestaande klanten? Verdiep je daar dagelijks de relatie mee? Ben je dagelijks bezig om te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet? Een prima dagbesteding!

Hoe stelt een actieve en betrokken ondernemer zich op? Ergens achteraf met wat reclameborden, af en toe een facebook-berichtje, leuk fotootje of een geinig ‘twittertje’? Nee, dat is echt te summier! Als ondernemer moet je netwerken, onderdeel zijn van een community, in de gemeenschap participeren en iets voorstellen in je beroepsorganisatie. Kortom, deelnemen en dus meedelen. Blijvend ondernemend zijn is voor sommigen een ware crime, ze worden er moe van, raken er gestrest door en gaan gebukt onder de juk van het ‘moeten’! Echte ondernemers zijn vitaal, bewegelijk, ambitieus en in staat om anderen mee te krijgen!

Deze ondernemers ‘moeten’ niets maar ‘willen’ van alles. Dat vraagt heel wat energie. Het vraagt in ieder geval óók om een duidelijke keuze en een heldere strategie. Begin er vandaag nog aan. En…succes met de ‘waarom’ vraag!

hans@valeuraccountants.nl

 

Bron: Hans Klaasse

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.