Aandachtspunten bij het opstellen van een inkoopplan

Bron: Alfa.nl

Aandachtspunten bij het opstellen van een inkoopplan:

  • Bereken eerst in euro’s en daarna pas in stuks. 
  • Bijzondere prijsontwikkelingen kunnen van invloed zijn op het aantal stuks dat gekocht mag worden.
  • Stel een duidelijk doel ten aanzien van de te realiseren score. 
  • Er wordt nog (te) weinig gewerkt met dit kengetal maar elk modebedrijf zou er naar moeten streven om een score te realiseren van 90 tot 95% aan het einde van het seizoen. 
  • Als modebedrijf heb je namelijk continu te maken met veranderingen in het aanbod. 
  • Het streven moet er daarom op gericht zijn om aan het einde van het seizoen zo min mogelijk over te houden.
  • Ga kritisch om met het aantal merken in de winkel. 
  • Kijk naar de resultaten per merk en zorg vooral dat je ook in je merken duidelijk bent naar de consument.
  • Gebruik zoveel mogelijk (historische) informatie uit een automatiseringssysteem of groepenkassa. Meten = weten en gissen – missen!
  • Schroom niet om hulp in te schakelen bij het opstellen van het inkoopplan. 
  • Vaak kunnen duizenden euro’s bespaard worden en wordt er veel efficiënter ingekocht.
  • Controleer uw budget dagelijks als u aan het inkopen bent en verklaar voor u zelf waarom er eventuele afwijkingen zijn. 
  • Meer uitgeven bij leverancier A is prima maar dan moeten leverancier B en C iets inleveren. 
  • Het totaalbudget blijft hetzelfde!
  • Kijk niet naar wat anderen aan orders schrijven. 
  • Zij kennen uw consument niet en betalen ook uw nota niet.

Bron: Alfa.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.