Bron: Alfa.nl
Aandachtspunten bij het opstellen van een inkoopplan:
- Bereken eerst in euro’s en daarna pas in stuks.
- Bijzondere prijsontwikkelingen kunnen van invloed zijn op het aantal stuks dat gekocht mag worden.
- Stel een duidelijk doel ten aanzien van de te realiseren score.
- Er wordt nog (te) weinig gewerkt met dit kengetal maar elk modebedrijf zou er naar moeten streven om een score te realiseren van 90 tot 95% aan het einde van het seizoen.
- Als modebedrijf heb je namelijk continu te maken met veranderingen in het aanbod.
- Het streven moet er daarom op gericht zijn om aan het einde van het seizoen zo min mogelijk over te houden.
- Ga kritisch om met het aantal merken in de winkel.
- Kijk naar de resultaten per merk en zorg vooral dat je ook in je merken duidelijk bent naar de consument.
- Gebruik zoveel mogelijk (historische) informatie uit een automatiseringssysteem of groepenkassa. Meten = weten en gissen – missen!
- Schroom niet om hulp in te schakelen bij het opstellen van het inkoopplan.
- Vaak kunnen duizenden euro’s bespaard worden en wordt er veel efficiënter ingekocht.
- Controleer uw budget dagelijks als u aan het inkopen bent en verklaar voor u zelf waarom er eventuele afwijkingen zijn.
- Meer uitgeven bij leverancier A is prima maar dan moeten leverancier B en C iets inleveren.
- Het totaalbudget blijft hetzelfde!
- Kijk niet naar wat anderen aan orders schrijven.
- Zij kennen uw consument niet en betalen ook uw nota niet.