Gas terugnemen in december? Geen sprake van. Juist deze maand biedt kansen. Bekijk vier tips om ze te grijpen.
Veel salesprofessionals nemen vanaf december langzaam wat gas terug. Begrijpelijk, want de feestdagen staan voor de deur. Veel organisaties lijken dan meer aandacht te hebben voor het afbouwen van het lopende jaar dan op het opbouwen van het nieuwe jaar. Toch is het zonde, want december is een uitstekende maand om de basis te leggen voor een vliegende start in het nieuwe jaar! Hieronder vindt u vier tips die u daarbij helpen.
Bron: Marcel Hoefman Verkopersonline
1. Investeer in uw relaties
Het einde van het jaar is een uitstekende periode om tijd te investeren in bestaande relaties. Niet om ‘even bij te praten'(want daar hebben klanten echt geen tijd voor), maar wel om samen te kijken naar trends, kansen en bedreigingen voor het komende jaar. Deel kennis, inzichten en ervaringen die voor uw klant interessant en waardevol zijn. Hierbij is het van belang dat u zich verdiept in de business van uw klanten. Wat speelt er in hun branche? Hoe ontwikkelt hun markt zich? Wat is de invloed van technologie, concurrentie of politiek? Brancherapporten van banken, consultancyfirma’s en brancheorganisaties leveren u zeer bruikbare informatie op.
Een ander soort relaties die het waard zijn om in te investeren zijn uw interne contacten. Denk hierbij aan collega’s van marketing, logistiek of commerciële ondersteuning. Bespreek samen wat er goed ging en wat er volgend jaar beter kan. Maak hierover concrete afspraken en vergeet niet uw waardering uit te spreken voor hun bijdrage aan uw salessucces.
2. Maak afspraken voor januari
Veel klanten en prospects hebben het in december druk en willen afspraken voor meetings over de jaarwisseling heen tillen. In de praktijk betekent dit vaak dat uw contactpersoon pas in de tweede week januari weer bereikbaar is en dat een afspraak vervolgens in februari plaatsvindt. Jammer, want op deze manier gaat er kostbare tijd verloren. Voorkom dit door niet te wachten met agenda’s afstemmen tot het januari is, maar plan de afspraak nu alvast in:
‘Rob, ik begrijp je prioriteiten voor de korte termijn. Laten we daarom een sprong in de tijd maken en kijken welke passende mogelijkheden er zijn om elkaar te ontmoeten in de eerste of tweede week van januari.’
3. Ruim op en organiseer
De meeste salesprofessionals hebben een hekel aan administratieve taken. Toch ontkomt u er niet aan en december is een uitstekende maand om deze zaken af te wikkelen. Die bezoekverslagen, die onkostendeclaratie, uw inbox, de map ‘nog te lezen’, u kent ze wel. Zelf gebruik ik een ‘administratie to do –lijst’ en plan deze vervolgens in tijdsblokken van maximaal drie uur per dag. Hierdoor heb ik ook nog tijd over heb voor zaken die wel leuk zijn. Zoals het zoeken naar apps die helpen om administratieve klusjes volgend jaar sneller en makkelijker te doen. Maar eerlijk is eerlijk, als alles is opgeruimd en georganiseerd, geeft dat ook echt een opgeruimd gevoel.
4. Evalueer
Hoe was uw afgelopen jaar? Pak uw agenda en kijk eens waar u veel tijd aan besteed hebt en wat dat heeft opgeleverd. Welke initiatieven zijn rendabel geweest en welke moet u heroverwegen? Waardoor heeft u zaken verloren aan de concurrentie? En waardoor heeft u zaken gewonnen? Welke conclusies trekt u daaruit als u kijkt naar uw doelgroep, acquisitiemethodiek en marktontwikkelingen? Welke nieuwe middelen, vaardigheden of kennis heeft u nodig om ook volgend jaar succesvol te zijn? Welke bestaande middelen, vaardigheden of kennis moet u verder ontwikkelen of beter benutten? Wees eerlijk en kijk vooral naar zaken waar u zelf invloed op heeft. En vertaal wat u ziet naar minimaal één concreet gedragsvoornemen waarvan u zeker weet dat het bij zal dragen aan uw salesresultaat van komend jaar.
Met een goed gevoel de feestdagen in
Gas terugnemen in december? Geen sprake van. Juist deze maand biedt kansen en gelegenheid genoeg om het nieuwe jaar goed te beginnen. Door een stapje extra te zetten op momenten waar anderen langzamer gaan, werkt u aan een vliegende start in het nieuwe jaar. En dat geeft een lekker gevoel tijdens de feestdagen!
Bron: Marcel Hoefman Verkopersonline
Auteur: Marcel Hoefman |
Marcel Hoefman is een gedreven spreker en trainer op het gebied van sales. Hij helpt organisaties en salesprofessionals bij het vergroten van salesresultaat en het acquireren van nieuwe klanten. Zijn kracht is dat hij als geen ander praktische inzichten en actiegerichte ideeën vertaalt naar ‘doen’ in de praktijk. No nonsense, concreet en gericht op resultaat. |