WIE GOOIT Z’N WINST NOU IN DE UITVERKOOP?!

uitverkoopblogrutgersfred1065Als winkelier heb je het tegenwoordig niet gemakkelijk. De concurrentie is moordend. Als gevolg daarvan zie ik winkeliers zich arm bezuinigen. Alle kosten worden met argusogen bekeken. Telkens weer gaan ze met de boekhouder aan tafel over de personeelskosten, de huur enzovoorts.

Bron: De Ondernemer.nl FRED RUTGERS Marketing staat ook steeds meer onder druk en toch proberen ze meer te verkopen want er moet broodnodig meer bruto marge komen, hoe dan ook. We blijven maar uitverkopen. De druk om de kasstroom op gang te houden is zo groot dat we van uitverkoop naar aanbieding en van aktie naar uitverkoop vliegen. Er lijkt altijd wel drang te zijn om ten koste van marge omzet te halen. We hebben omloopsnelheid nodig. Ook ik begon al bijna te denken dat korting verkopen de nieuwe mode zou worden. En dat terwijl ik als geen ander een bloedhekel heb aan prijsafbraak. Als het niks kost is het ook niks waard is mijn motto. Afgelopen week had ik eindelijk eens een mooi gesprek met Cor van Laar, hij heeft een interessante aanpak ontwikkeld. Accountants en adviseurs kijken bijna overal naar, maar bijna nooit naar de inkoop. Maar dat gaat nu veranderen! Gooi je winst niet langer in de uitverkoop. Cor leerde mij dat je door slimmer om te gaan met je inkoop een behoorlijke toename van je brutowinst kunt realiseren. Hoe werkt het? Vraag je eens af welk percentage van je inkoop tegen kostprijs of zelfs daaronder wordt verkocht. Hoe vaak koopt u te veel? Hoe vaak koopt u de verkeerde producten die vrijwel onverkoopbaar blijken? Inmiddels blijkt dat je met slim plannen de zelfde omzet, of zelfs meer kunt realiseren met minder inkoop. Minder investering in voorraad, minder handling, minder arbeidstijd nodig voor prijzen en afprijzen en dus meer tijd voor de klant. Sneller wisselen van collectie en dus meer nieuwe impulsen voor de klant. Het is eigenlijk zo logisch, maar bijna niemand doet het nog. Eigenlijk hadden we dit eerder moeten weten! Het concept lijkt simpel, helaas is het uitvoeren niet zo simpel als het lijkt. Het vergt een andere manier van denken en een gedegen plan van aanpak. Maar de potentiele winstbijdrage kan de moeite meer dan waard zijn. Eindelijk hebben we dus weer een manier om slimmer te werken in plaats van korting te leuren Ik ben inmiddels om, u ook?

Bron: De Ondernemer.nl FRED RUTGERS

312fd0fCoach, spreker, schrijver

3reacties   https://www.modemanagement.nl/product/inkoopplan-aanbieding/

Eén reactie

  1. Heel terecht snijdt Fred Rutgers hier het grote probleem van modeondernemers aan.
    Ze maken een mooie omzet maar merken het niet in de portomonee!
    Dat kan ook anders!
    Neem contact met mij op.
    +31(0)654624509
    Info@modemanagement.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.