De TOWS matrix is steeds meer in opkomst als aanvulling of vervanging van de SWOT analyse. Maar hoe werkt de TOWS en waarom is het beter dan de alom bekende SWOT?
Bron: Nico Oud
De SWOT maakt al sinds 1949 onderdeel uit van menig strategisch plan. Maar deze methode/matrix had een groot nadeel… het was te passief. Het constateert alleen maar.
En dat terwijl we natuurlijk op zoek zijn naar acties die we kunnen uitvoeren om te anticiperen op deze strengths, weaknesses, opportunities en threats.
Dat is waar de TOWS matrix om de hoek komt kijken. Hieronder zie een vergelijking tussen SWOT en TOWS.
In dit artikel zoom ik in op wat de TOWS matrix is en hoe je het inzet in je business. Ik begin hieronder met het doorlopen van de verschillende vlakken in de matrix en eindig het artikel met hoe je het kunt inzetten in jouw business.
Wat is de TOWS matrix?
De TOWS matrix begint waar de SWOT analyse ophoudt, namelijk na de constatering van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen.
De TOWS matrix helpt je om de constateringen om te zetten in acties om de sterktes te benutten, de zwaktes te compenseren, kansen te grijpen en op bedreigingen te anticiperen.
Mijn inziens is dit de definitie van de TOWS matrix:
De TOWS matrix is een strategisch canvas dat bedrijven helpt om te anticiperen op sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen.
Het grote verschil ten opzichte van de SWOT analyse zit ‘m dus in het actiegerichte karakter van dit strategische canvas.
Waar een SWOT analyse zich beperkt tot de review van de business, helpt de TOWS matrix je om bijpassende strategieën samen te vatten om te anticiperen op de uitkomst van de SWOT Analyse.
De TOWS matrix
Zoals je hierboven kunt zien bevat de TOWS-matrix nog steeds de pijlers van de SWOT analyse. Ze zijn alleen meer naar de zijlijn verplaatst waardoor er ruimte is ontstaan voor vier extra vlakken.
De SWOT analyse
Aan de buitenste ring van de matrix vind je de standaard vlakken die we kennen van de SWOT analyse.
In deze vakken komen de belangrijkste bevindingen te staan van de review die je van jouw business hebt gedaan.
Deze bestaan uit:
- Strenghts (sterktes)
- Weaknesses (zwaktes)
- Opportunities (kansen)
- Threats (bedreigingen)
De TOWS-Matrix
Aan de binnenkant van de matrix komt alles bij elkaar. Voor het invullen van de SWOT-analyse stelde je vooral vast wat er in en om het bedrijf gebeurt.
In de kern van deze matrix vul je in welke strategieën je wilt inzetten om te anticiperen op wat je nu weet.
Hieronder som ik de vier vakken voor je op:
SO
Strengths / Opportunities strategies
Sterktes benutten om maximaal te profiteren van de kansen die je in de business en markt ziet.
Dit is je aanvalsstrategie
ST
Strengths / Threats strategies
Sterktes benutten om bedreigingen te minimaliseren of nog beter… te neutraliseren.
Dit is je verdedigingsstrategie
WO
Weaknesses / Opportunities strategies
Zwaktes compenseren door nieuwe kansen maximaal te benutten.
Aanvalskracht versterken
WT
Weaknesses / Threats strategies
Strategieën om zwaktes en bedreigingen te compenseren of neutraliseren.
Defensie versterken
Hoe werkt de TOWS matrix?
Je kunt dit proces opknippen twee fases, namelijk;
- Analyse van business en markt (SWOT)
- Strategieën bedenken (TOWS)
Het doel van de TOWS matrix is dat je een handig overzicht kunt creëren van alle strategische initiatieven die noodzakelijk zijn voor de groei en stabiliteit van de business.
Doorgaans hoort SWOT/TOWS matrix ergens aan het begin van het business- of marketingplan te staan.
Feitelijk heb je een strategie op een pagina. Het is dan ook belangrijk om niet een mega-excel-sheet op te tuigen met 100 projecten per vlak. Persoonlijk houd ik het bij 3 – 5 initiatieven per vlak.
Later in het business- of marketingplan schrijf je de initiatieven verder uit, waarbij je zelfs kunt inzoomen op alle deelprojecten.
Ter illustratie heb ik hieronder een voorbeeld TOWS van mijn eigen business toegevoegd:
Deze versie heb ik even uit de losse pols geschud, maar het geeft een goed beeld hoe simpel en overzichtelijk je op deze manier een strategisch plan kunt maken die anticipeert op hoe jouw business en de markt ervoor staan.
Laatste aanbevelingen
Zorg dat je met name in de SWOT analyse niet te snel gaat en zomaar dingen bedenkt of aanneemt. Neem de tijd om je goed te verdiepen in de markt, de concurrenten, je doelgroep en de zwaktes en sterktes van je bedrijf.
Ik kom veel mensen tegen die roepen: “Ik ben eigenlijk de enige die dit doet.” Een korte zoekopdracht via Google levert dan al snel een pijnlijke stilte op…….
Anyway.
Neem de tijd! Het is feitelijk het hart van je complete marketing, sales en business strategie.
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pocket
NICO OUD
https://www.modemanagement.nl/product/inkoopplan-aanbieding/