Hoe verder na het ondernemingsplan? Check KvK, Belastingdienst & Bank!
Bron: Iris Aben
Nadat ik mijn ondernemingsplan had geschreven (zie blog ‘Een eigen bedrijf starten: 2 belangrijke stappen’) ging ik vol goede moed door naar ronde 2 -> de KvK! In al die jaren heb ik veel ondernemers begeleid naar het ondernemerschap, dus je zou zeggen niet zo spannend. Maar toch voelde het als een mijlpaal. Ik ga immers mijn hart achterna, iets doen wat ik al heel erg lang wil doen en los van allerlei rare stemmetjes in mijn hoofd! Zou je het wel doen? Hoe kom je aan klanten? Help, is het niet heel spannend!?!
- Kamer van Koophandel (KvK)
Ik ging dus naar de KvK om mijn eenmanszaak in te schrijven. Voorafgaand aan de afspraak dien je dit formulier in te vullen met je gegevens, zoals de naam en activiteiten van je onderneming, het adres, of je producten verkoopt aan consumenten en/of bedrijven, of je wil gaan importeren of exporteren, het aantal werkzame personen en gegevens van jezelf als ondernemer natuurlijk. Na het invullen maak je een afspraak bij de KvK om je onderneming in te schrijven en jezelf te legitimeren en that’s it.
- Belastingdienst
Wanneer je je onderneming inschrijft bij de Kamer van Koophandel is het superhandig dat je ook direct je gegevens kan doorgeven aan de Belastingdienst. Op dit formulier voor eenmanszaak, vof, cv of maatschap vul je in:
· een inschatting van je omzet;
· het aantal opdrachtgevers;
· eventuele personeelsgegevens;
· je eigen gegevens;
· een inschatting van het aantal uren per week dat je gaat werken in je onderneming;
· een schatting van de winst.
Op basis van deze gegevens bepaalt de Belastingdienst of je ondernemer bent voor de omzetbelasting en/of voor de inkomstenbelasting. Het lijken onschuldige vragen, echter hier zit een addertje onder het gras. Soms komt het voor dat startende ondernemers het formulier invullen op basis van de huidige situatie waarbij ze bijvoorbeeld nog maar één opdrachtgever hebben of nog maar heel weinig omzet en winst. Als je dit doet is de kans groot dat de Belastingdienst je indeelt als hobbyist in plaats van ondernemer. En dat wil je voorkomen.
Indien je niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt aangemerkt, loop je de ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB-winstvrijstelling etc. mis. Dit betekent dat je meer belasting zal moeten betalen over je winst.
Als je niet als ondernemer voor de omzetbelasting wordt ingedeeld dan mag je de btw op je inkoopfacturen niet terugvragen van de Belastingdienst middels een Omzetbelasting aangifte. Hierdoor zullen je kosten hoger zijn waardoor je minder winst overhoudt.
Vul het formulier dus in op basis van meerdere opdrachtgevers en een realistische omzet en winst waarvan je kunt leven. En houd ook rekening met het urencriterium!
- Bank
Na het inschrijven bij de KvK open je een zakelijke bankrekening voor je onderneming. Ik kom wel eens ondernemers tegen die hun privé bankrekening ook voor hun onderneming gebruiken, maar dit is helemaal niet handig. Bij een aparte bankrekening zie je direct wat de financiële situatie van je bedrijf is en kun je zakelijk- en privégeld niet door elkaar halen. Bij het boekhouden scheelt het bovendien veel tijd als alle zakelijke transacties bij elkaar staan.
Daarnaast bieden zakelijke rekeningen meer mogelijkheden dan privérekeningen. Zo kun je zelf incasso’s instellen met een zakelijke rekening, kun je betalingen met een pinautomaat of iDEAL mogelijk maken en kan je je bankrekening koppelen aan je administratie zodat automatisch je dagafschriften worden ingelezen. Scheelt weer tijd!
Privé bankier ik bij Triodos vanwege het feit dat ze geld uitsluitend aan mensen en organisaties lenen die de wereld willen verbeteren en volledig duurzaam en transparant werken.
Zakelijk bankier ik bij bunq vanwege het innovatieve karakter dat zij hebben en omdat je daar binnen 5 minuten een bankrekening opent, gewoon vanaf je mobiele telefoon. Je kan heel gemakkelijk een pinpas aanvragen, een eigen pincode kiezen en ze hebben een ontzettend snelle en persoonlijke klantenservice waar je zelfs suggesties voor innovaties kan doen. Meer service en de tarieven zijn zelfs lager dan bij de grootbanken. Wat ook heel handig is, is dat je een push berichtje op je mobiele telefoon krijgt als je klant betaald heeft! En tot slot is bunq is ook nog eens te koppelen met boekhoudpakketten zoals moneybird waarover ik in een volgende blog zal schrijven!
Deze blog maakt deel uit van een serie blogs over het ondernemerschap en is geschreven door Iris Aben. Ik ben werkzaam als Accountant in het MKB en ik heb sinds 5 december 2017 eindelijk mijn eigen accountantskantoor. Ik beschrijf wat ik allemaal als ondernemer tegenkom en hoe ik daarmee ben omgegaan. Bij een eigen bedrijf komt veel kijken & hopelijk heb jij er iets aan! De volgende blog wordt ‘Welk boekhoudpakket?’
Met interesse mijn blog gelezen en wil je met mij linken? Leuk! Vermeld even een korte motivatie in je uitnodiging. Vind je dit artikel nuttig dan kun je het uiteraard delen, graag met bronvermelding of een link naar deze blog.