Er zijn ondernemers die ontzettend hun best doen. Gelukkig maar! Het zijn hardwerkende mensen -meestal samen met hun partner of echtgeno(o)t(e)- die er alles aan doen om van hun bedrijf een succes te maken. Ik heb daar een zwak voor. Ondernemers die bijna dag en nacht in de weer zijn om hun brood op een eerlijke wijze te verdienen!
Bron: Hans Klaasse
Ik sprak er laatst weer eentje. Iemand die na een loondienstverband de stoute schoenen had aangetrokken en voor ‘zichzelf’ was begonnen. Passie en enthousiasme hadden hem doen besluiten een onderneming over te nemen. Ik heb daar bewondering voor. De zekerheid van een vast inkomen opgeven en ‘gewoon’ het avontuur aangaan om het helemaal ‘zelf’ te doen. Een risico maar tegelijk een zekerheidomdat hij geloofde in zijn plannen. Dat hij hard moest werken was voor hem geen probleem. Ook zijn echtgenote stond helemaal achter zijn plannen. Dat is altijd mooi meegenomen. Samen sta je sterker. Ik heb veel klanten die op deze wijze een mooie onderneming -en dus inkomstenbron- hebben. Niks mis mee!
Hij is vaak tot de avond toe bezig en toch is hij vrolijk, opgeruimd en altijd positief. Hij heeft -zoals ik dat noem- de intrinsieke motivatie om ondernemer te zijn. Hij zorgt dat zijn winkel er goed en opgeruimd bijstaat. Hij is -samen met zijn vrouw- altijd bezig om nieuwe dingen voor zijn klanten te doen. Kortom, het is een echt ondernemersechtpaar. En daarin zit onnoemelijk veel kracht. Ik zie in mijn praktijk hardwerkende mensen die met ‘liefde en plezier’ hun bedrijf naar grote hoogte weten te brengen. Deze mensen stralen dit uit naar hun klanten. Klanten kopen meer dan een product. Ze gunnen de ondernemer ‘de aankoop’. Heel belangrijk in deze tijd. Werkt u ook al vanuit deze ‘kracht’? Daar kan geen reclamecampagne tegenop!
Ik wil hiermee zeggen dat passie, plezier en goed ondernemerschap vaak samen gaan. Waarom is die passie zo belangrijk? Hierdoor raak je gedreven, ben je creatief in het vinden van oplossingen en het ontdekken van nieuwe kansen. Passie is iets wat je moeilijk kan oproepen, het is er gewoon. Omdat je de dingen doe die je graag doetontstaat er een zekere mate van bevlogenheid. Hierdoor heb je vervolgens plezier in je werk. Niets is dan teveel, het kost je ‘gewoon’ minder moeite. Het gevolg van die ‘gedrevenheid’ is een leuk bestaan en goed ondernemerschap. Wat is goed ondernemerschap? Al je aandacht richten op je bedrijf. De goede dingen doen, kwaliteit leveren, klantvriendelijkheid in de praktijk brengen. En dan helpt het als je met een gelijkgezinde partner kan werken!
Dit type ondernemers is een lust om mee te werken als adviseur. Daar kan je ‘goede raad’ aan kwijt. Het zijn mensen die het steeds beter willen doen. Van je ervaringen en kennis gebruik wensen te maken. Dat is een ongelofelijk dankbare taak. Vaak zeggen dit type ondernemers: “Ja maar, zijn ‘jullie’ niet te groot voor mij? Ben ik niet te klein? Hebben jullie wel tijd voor mij?” Het is alsof je bij de huisarts komt en eerst vraagt of hij wel genoeg tijd voor je wil nemen, of je wel belangrijk genoeg bent! Ik begrijp het misverstand, maar het klinkt zo negatief. Ik weet dat er collega’s zijn die liever voor groot, groter en groots gaan. Maar wat geldt voor de ondernemer moet ook gelden voor de accountant en adviseur. Hij moet met passie, plezier en goed ondernemerschap voor zijn klanten gaan!
Even een ‘gewetensvraag’ tussendoor. Hoe ‘gebruikt’ u uw accountant? Als een laatste strohalm? Als het niet anders kan, vanwege de kosten die dit met zich meebrengt? De beste man of vrouw moet namelijk ook leven! Of is het uw vertrouwenspersoon waar u ongedwongen zaken mee kunt bespreken, spiegelen, brainstormen en ‘voorhouden’.Dat maakt wel een groot verschil. Veel ondernemers proberen tot op het laatste moment zelf hun ‘zaakjes’ te regelen. Pas als alle mogelijkheden ‘op’ zijn gaan zij te rade bij hun accountant of adviseur. Vaak als het te laat is.Gevolg is informatieachterstand van de adviseur, veel corrigeerwerk en een slechte ‘startpositie’ voor de wedstrijd. Dan moet u niet klagen als deze ‘wedstrijd’ wordt verloren. Er van uitgaande dat uw accountant ook uwbusiness coach is!
Doordat er zoveel slechte voorbeelden zijn krijgen ondernemers de indruk onvoldoende aandacht te ontvangen van accountants en adviseurs. Jammer! En toch zit er –best– een kern van waarheid in. Bij exitgesprekken geven de vertrekkende klanten vaak aan onvoldoende feedback en aandacht te krijgen. Paradoxaal. Juist accountants en adviseurs moeten het hebben van ondernemers. Ook moeten zij het ‘leuk’ vinden om met ondernemen en ondernemers bezig te zijn.
Kortom, ondernemende mensen vinden het spannend om zaken met elkaar te delen.Ieder vanuit zijn eigen rol. Hier klopt het weer helemaal. Enthousiaste ondernemers met passie en ondernemendeaccountants en adviseurs die met plezier hun kennis en ervaringen delen!
Heeft u al zo’n ondernemende accountant?
Bron: Hans Klaasse