Het ‘Total Retail 2015’-onderzoek van PwC bracht vier disruptieve golven aan het licht. Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail.be, bevestigt de trends: ‘Alleen verticale retailers zullen zeker overleven.’
De digitale revolutie heeft geleid tot belangrijke disrupties in de retailsector. Zo is er de veranderende rol van de fysieke winkel, die het vandaag moet opnemen tegen een overvloed aan webshops. ‘Vroeger gingen mensen één of twee keer per week naar de markt’, zegt Jorg Snoeck van RetailDetail.be. ‘Tegenwoordig kun je dag en nacht, zeven dagen per week online kopen. Internet heeft tot meer transparantie geleid. Consumenten kunnen bijvoorbeeld makkelijker prijzen vergelijken.’
Bron: Jorg Snoeck van RetailDetail.be
De winkel is slechts een raakpunt in het hele aankoopproces geworden
OPRICHTER VAN RETAILDETAIL.BE
‘Vroeger vertrokken retailers van een product, waar ze dan klanten voor zochten. Het juiste artikel op de juiste plaats zetten, dat was voldoende. Vandaag start alles vanuit de consument: die bepaalt zelf wat hij koopt en hoe hij dat doet. Een moderne retailer moet dan ook verder kijken dan zijn fysieke winkel. Een omnichannel-aanpak, waarbij je klanten de keuze geeft tussen online, mobiel en offline shoppen, is een absolute must. Je moet overal aanwezig zijn, zodat de consument zelf kan beslissen waar en wanneer hij koopt.’
Focus op klantenbeleving
Snoeck raadt retailers ook aan om niet louter te focussen op verkoop. ‘De winkel is een medium geworden: niet noodzakelijk een direct verkooppunt, maar eerder een raakpunt in het hele aankoopproces. Probeer dus om hier extra service te geven, zoals gebruikstips over je producten. Die komen de klantenbeleving ten goede, waardoor de prijs vanzelf minder belangrijk wordt. De moderne consument is ook op zoek naar authenticiteit. Geef hem dus bijvoorbeeld informatie over de oorsprong van je producten.’
‘De retailsector is back to attack, maar op een andere manier dan vroeger. Op termijn zullen alleen de verticale retailers (die de controle hebben over het volledige proces van productie tot bij de consument, nvdr) zeker blijven bestaan. Vergeet niet dat de klant altijd op zoek is naar de kortste en makkelijkste weg. Daarom richten steeds meer fabrikanten zich nu ook rechtstreeks tot de eindconsument, wat het wholesaleverhaal onder druk zet. Die directe benadering levert hen onmiddellijk klantenfeedback op. Ze weten meteen wie wat wanneer gekocht heeft: gecombineerd met goed databeheer is deze informatie van goudwaarde.’
Afgekraakt of opgehemeld
Jorg Snoeck benadrukt ook het toenemende belang van mobiele technologie en sociale netwerken, ook belangrijke disruptieve golven uit het ‘Total Retail 2015’-rapport van PwC. ‘Alles wat niet goed is, wordt meteen via sociale media afgekraakt. Maar wie zijn werk wél goed doet, wordt opgehemeld. Kortom: de transparantie van internet werkt in twee richtingen. Ook bloggers en andere influencers kunnen het verschil maken: hun positieve recensies brengen de consument naar je winkel.’
En dan zijn er nog de demografische verschuivingen. ‘Jongeren zijn vandaag altijd mobiel’, zegt Snoeck. ‘Ze hebben een heel ander koopgedrag dan ouderen. Deeleconomie is voor hen bijvoorbeeld belangrijk: ze lenen of huren liever een boormachine dan er een te kopen. Hun ouders hebben afwijkende behoeften. Bovendien leven die alsmaar langer en staat hun pensioen onder druk: de financiële doorstroom naar hun kinderen is dus ingeperkt. Ook deze disrupties vormen een aanzienlijke uitdaging voor de retailsector.’
Wat moet u vooral onthouden? Negeer als retailer de disruptieve golven niet, maar beschouw ze stuk voor stuk als opportuniteiten voor een bloeiende toekomst.