Financiële overzichten.
De balans en de resultatenrekening vertellen samen het financiële verhaal van jouw bedrijf.
De resultatenrekening laat zien of jij succesvol bent, of jij financieel succesvol bent,
in dat wat jij doet.
Bron: Femke Hogema via Monybird
Of je nu schoenmaker bent, of coach, kun je geld verdienen met dat wat je doet.
Dat is het verhaal van de resultatenrekening.
Heel in het kort ziet de resultatenrekening er zo uit.
Omzet min kosten is winst, of verlies, maar daar gaan we niet van uit.
Jouw resultatenrekening kent waarschijnlijk veel meer posten.
Hoe jouw eigen resultatenrekening eruit ziet, dat verschilt per ondernemer.
Je hebt bijvoorbeeld meerdere omzetcategorieën, omdat je meerdere producten of meerdere diensten hebt.
Sommige ondernemers moeten inkopen.
Dus die hebben een kostprijs van de omzet en die zullen dan in hun resultatenrekening
ook een bruto winst zien.
De bruto winst vertelt je hoeveel geld je overhoudt als je inkoop eraf is.
En daarna komen de overheadkosten, denk aan marketing, verzekeringen, huur, advieskosten,
accountantskosten, al die kosten.
En als je de er allemaal afhaalt, hou je onder aan de streep het resultaat over.
Cijfers hebben pas zin als je er iets mee doet.
Dus ik geef je een aantal tips om te sturen op cijfers.
#De eerste tip is, maak een plan.
Maak een plan voor het komende jaar, zowel voor de omzet, als voor de kosten.
Zodat je van te voren weet, of je met jouw plannen überhaupt winst gaat maken.
Dat inzicht helpt je ook om te sturen op cijfers.
Je kunt dan bijtijds ingrijpen als het mis dreigt te gaan.
Een tweede tip.
#Bereken je burn-rate.
Een burn-rate is eigenlijk hoeveel kosten maak je op iedere maand.
Dus het is zinvol om eens bij jezelf uit te rekenen, wat zijn nou je gemiddelde kosten per maand en tel daarbij op hoeveel salaris je hebt.
En tel daarbij op een gemiddelde maandelijkse belastinglast, voor je inkomsten- of je vennootschapsbelasting.
Als je die drie dingen bij elkaar op telt
je kosten, je salaris en de te betalen belasting,
dan weet je hoeveel je iedere maand minimaal moet omzetten om het te redden.
Plak dat bedrag, dat getal, op de muur.
Dan weet je waar je naar toe moet werken.
#Derde tip, loop eens heel goed door je kosten heen.
We zijn allemaal druk als ondernemer.
Druk met de dagelijkse dingen, met klanten en eenmaal gemaakte kosten hebben de neiging om maanden, jaren later nog steeds iedere maand terug te komen.
Neem eens een kwartiertje om door je kosten heen te lopen en te kijken welke stiekeme kosten jij in je bedrijf hebt.
Kosten die ongemerkt doorlopen terwijl je het eigenlijk niet in de gaten hebt.
Dat abonnement op dat tijdschrift wat je nooit leest, of dat telefoonabonnement waarvan je
eigenlijk weet dat het allang veel goedkoper had gekund.
#De laatste, kijk even goed naar de privé kosten die je maakt
en of een deel daarvan niet zakelijk gerekend zou kunnen worden.
Vaak is het zo dat je je telefoon thuis, bijvoorbeeld ook zakelijk gebruikt.
Of je internet abonnement.
En dan kun je daarvan een deel van die kosten opvoeren in je bedrijfskosten.
Kijk ook eens naar jouw overzicht van de categorieën.
Jouw overzicht van de categorieën helpt je om te sturen.
Idealiter heb je zo veel categorieën, dat je de juiste stuurinformatie uit je boekhouding kunt halen.
Zorg dat je niet zo veel categorieën hebt, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Maar heb er ook niet zo weinig, dat je er geen informatie uit krijgt.
Heb jij drie producten, dan heb je bijvoorbeeld drie categorieën van de omzet.
Heb je tien producten, dan heb je tien categorieën van de omzet.
Ook voor de kosten gaat dit op.
De vraag die je bij de kostencategorieën stelt is: welke informatie heb ik nodig om te sturen?
Heb jij bijvoorbeeld een speciale expertise die je heel vaak inhuurt?
Dan wil je daar wellicht een aparte categorie voor aanmaken, zodat je die kunt managen.
Dus bekijk jouw overzicht van de categorieën en vraag je af
of je er niet een paar bij moet maken voor meer inzicht.
ACTIE:
#Eén, maak een plan.
Qua omzet en qua kosten.
#Twee, evalueer je kosten en kijk eens waar jij kunt besparen.
#Drie, bekijk jouw overzicht van grootboekrekeningen.
Moet je er misschien een paar bij maken?
Zodat je beter inzicht hebt en beter kunt sturen.
#Vier, bereken je minimale maandelijkse omzet.
Hoeveel omzet moet jij iedere maand maken, zodat je de kosten kunt betalen, jezelf kunt
betalen en de fiscus kunt betalen.