Wat de hete zomer doet met de verkoop van zomerjassen en andere doordraagkleding zoals shirts met lange mouwen? “Loop maar even mee naar boven”, zegt Bart Stronkhorst, de bedrijfsleider van kledingwinkel Creme Fresh in de Haarlemse Grote Houtstraat.
Creme Fresh is een herenmodezaak met een no-nonsense uitstraling. Aardse kleuren, grove metalen rekken, houten kisten. Door een typisch mannelijke eigenschap hebben herenmodezaken moeite met de verkoop van dunne jassen en shirts met lange mouwen.
Mannen kopen namelijk alleen kleding als zij die nodig hebben, zegt Stronkhorst als hij de trap oploopt. Dit jaar bijvoorbeeld lijkt het alsof Nederland de winterjas direct inruilde voor een T-shirt. Het is nauwelijks weer geweest voor dunne jasjes. Dus kopen mannen die ook niet.
“Dan krijgt je dit”, zegt Stronkhorst als hij wijst naar rekken vol zomerjassen en shirts met lange mouwen. Veel is afgeprijsd. Alleen voor de nieuwe wintercollectie, die ook al is gearriveerd, moet de klant de volle prijs betalen. “Als we kleding voor de helft van de prijs wegdoen, maken wij er geen winst meer op.”
Hij wijst op een shirt dat ‘2,5 keer over de kop gaat’. Daarmee bedoelt hij dat de inkoopprijs 2,5 keer zo laag is als de uiteindelijke verkoopprijs.
“Bij ons is de omzet nog altijd goed, maar de marges zijn lager.”
Even verderop in de Grote Houtstraat zit herenmodezaak Just Brands. Ook deze winkel ademt het vrijbuitersleven met een klassieke motor tussen houten kisten met broeken. Hier zijn de marges beter. “Een shirt gaat bij Just Brands misschien wel vijf keer over de kop”, schat Stronkhorst. Oftewel: waar hij voor een shirt van 40 euro zelf 16 euro voor inkoop betaalt, daar is Just Brands 8 euro kwijt.
Dat komt doordat Just Brands een zogeheten merkenwinkel is. Zij verkopen alleen kleding van PME, Vanguard en Cast Iron. Omdat de inkoopprijzen lager zijn, doet een uitverkoop minder pijn. Zomerjassen zijn bij Just Brands alleen achterin de winkel te vinden. Een paar, meer niet.
“Wij hebben geen enorme magazijnen vol moeilijk verkoopbare kleding”, zegt filiaalmanager van Just Brands Dustin van der Veen. “Als iets te lang blijft liggen, gaat het naar de outlet-winkels of naar een opkoper.”
Net als collega en concurrent Stronkhorst begint ook Van der Veen uit zichzelf over de koopvaardigheden van mannen. Ze kijken niet vooruit, bevestigt hij. Is dat werkelijk zo?
Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie INretail heeft die signalen niet opgevangen. Wel zegt hij dat de verkoop van voorjaarskleding in de gehele branche wat tegen viel doordat er maar een korte overgangsperiode zat tussen winter en zomer.
Hudson’s Bay zou het verschil tussen mannen en vrouwen kunnen opmerken. Zij zitten ook in de Grote Houtstraat en verkopen zowel dames- als herenkleding. Maar het is niet zozeer de voorjaarscollectie waar prominent de borden ‘sale’ boven hangen, maar de zomercollectie.
“In de eerste paar weken van de warme periode was het wat minder druk, omdat men toen graag buiten van de zon wilde genieten door bijvoorbeeld een dagje naar het strand te gaan”, laat een woordvoerder weten. “Nu de warmte lange tijd aanhoudt is de warme temperatuur ‘gewoon’ geworden en zien we juist dat de zomercollecties het goed doen.”
Verschil in koopgedrag tussen vrouwen en mannen ziet de woordvoerder daarbij niet.
Dat sluit eigenlijk aan bij de hypothese van Stronkhorst en Van der Veen over het mannelijke koopgedrag. Juist nu hebben zij oog voor korte broeken en T-shirts omdat het buiten tegen de 30 graden loopt.
Dunne jasjes, shirts met lange mouwen, ach dat komt in het najaar wel weer.
BRON :TROUW