HET IS WEER VRIJDAG!

vrijdagHet is weer vrijdag. Sommigen zeggen: “Gelukkig”. Anderen wellicht: “Jammer, nu al, wat gaat de week toch vlug”. Voor een ieder individu -dus ook ondernemer- is het gevoel verschillend. Het ligt er maar net aan hoe je de week begon, wat je allemaal meemaakte en wat je vooruitzichten zijn!

Bron: Hans Klaasse

Er zijn grofweg twee typen ondernemers. De eerste groep sleepte zich –met veel pijn en moeite– deze week door. Immer financiële problemen, een slechte actuele liquiditeit, (on)verwachte tegenvallers en allerlei andere hindernissen. Ze weten dat het één het gevolg is van het ander maar zijn niet in staat de vicieuze cirkel van de ellende te doorbreken. Ze zitten vastgeroest in oude gewoonten, verkeerde en ondoordachte beslissingen uit het verleden en laten met krampachtigheid de gevolgen over zich heen komen.

 

Echte perspectieven hebben ze niet. Ze zien wel kansen en mogelijkheden maar kunnen deze niet benutten. Ook al doen ze alsof! Ze worstelen en spartelen maar een beetje voort. Deze ondernemers maken zichzelf wijs dat de omstandigheden hebben gezorgd voor al deze onoverzichtelijke problemen. Ze beseffen niet dat zij zelf de oorzaak zijn van alle ongemak en onmogelijkheden. Omdat ze niet de kracht en het karakter hebben om écht vernieuwend bezig te zijn, anderen te vertrouwen en zaken los te laten blijven ze gevangen in hun eigen overwegingen en slechte gevoelens. Ze willen wel, maar kunnen niet! Deze ondernemers maken zichzelf wijs dat ze goed bezig zijn, ze overleven immers!

Het is echter doordat ze net op tijd een list, smoes of uitweg verzinnen waardoor de zaak ‘draaiende’ wordt gehouden. Personeel zijn geen échte medewerkers, zakenrelaties zijn geen échte ‘customers’, maar zij gedogen tegen ‘hun wil is wet’ de wankele (on)zakelijke verstandhouding.

‘Customer Intimacy?’ Daar dromen ze enkel van. Waar zijn deze ondernemers mee bezig? Hun ‘boze droom’ in stand houden! Iedere ochtend staan zij verschrikt op en sjokken de dag in en door. Inspiratieloos en met tegenzin. Ze kunnen niet anders!

De andere groep ondernemers is geheel anders. Omdat ze meer geluk hebben? Nee, ze zijn anders omdat ze écht anders zijn. Het tegenovergestelde van de eerste groep.

Gisteren was ik bij zo’n ondernemer. Iemand die nadenkt en zijn talenten benut. Een droom heeft maar ondertussen wel goed blijft nadenken. Niet ‘als een blinde’ erin gaat en overal instapt. Hij wil weten waaraan hij begint. Zijn zaken heeft hij op orde. Hij heeft een strategie bedacht en een beleid ontwikkeld van gedegen groei. Investeren in de toekomst en vooruitzien.

Innovatief en vernieuwend bezig zijn.Problemen lost hij het liefst dezelfde dag nog op. Hij laat geen gras groeien over zijn besluiten. Hij weet waarmee hij bezig is. Zijn financiën heeft hij op orde. Gaat deze ondernemer alleen voor het geld?

Nee, geenszins. Hij weet hoe hij ervoor staat. Zijn klanten zijn het bestaansrecht van zijn onderneming. En dat beseft hij ieder moment. Zijn medewerkers hebben respect voor hem. Hij zorgt voor continuïteit. Maar ook zijn andere zakenrelaties en leveranciers mogen hem graag.

Hij is eerlijk, integer en betrouwbaar. Voor dat soort mensen maak je graag een uitzondering en doe je met plezier iets extra’s. Hij heeft inspiratie, denkt na over nieuwe producten en weet alle mogelijkheden te benutten. Bij dit soort ondernemers is het niet een kwestie van overleven en ‘pappen en nathouden’maar daadkrachtig de juiste beslissingen nemen. Zelf het goede voorbeeld geven. Niet wegduiken maar ‘het voortouw’ nemen.

Deze ondernemers hebben -zoals gezegd- zelfdiscipline en houden hierdoor hun financiële zaakjes op orde.

Ze luisteren naar goede raad en weten eerlijk advies op de juiste waarde te schatten. Ze weten wie het beste met hen voor heeft. 

Daarnaast hebben ze plezier in hun werk en bedrijf. Ze gaan er iedere dag weer geïnspireerd tegenaan. Ze willen niet anders!

hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaasse

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.