KANSEN ZIEN EN GRIJPEN

kansen-300x143Denkt u al in kansen? Dat is voor een ondernemer wel heel belangrijk. Er zijn mensen die direct de problemen zien in hun volle omvang, maar nooit de mogelijke oplossingen en al hun varianten. Als u met nieuwe frisse denkbeelden onderneemt dan komen er ook kansen op uw weg. Het is dan aan u om deze te verzilveren. Vooruitdenken en kansen ontdekken. Of gelooft u er helemaal niet in?

 Bron:  Hans Klaase

En toch is het waar. Ik ken ondernemers die een extra oog lijken ontwikkeld te hebben om kansen te zien waar anderen alleen een  vervelend voorval of toevallige gebeurtenis aanschouwen. Nu bestaat ‘toeval’ niet, dus is het sowieso onzin om te veronderstellen dat ‘dingen’ je zomaar overkomen. Ondernemers kunnen pech hebben of tegenslag. Het zij zo! Ik ken echter ook heel veel gevallen van mooie kansen die -zomaar- voorbij komen en worden opgepakt door inventieve ondernemers. Hebben die dan ‘gewoon’ geluk gehad? Neen, dit zijn -over het algemeen- mensen met een ruime fantasie -zonder een fantast te zijn- en een wijde blik. Zij hebben voorstellingsvermogen en wenden dat aan om daar goede en nuttige ‘dingen’ mee te doen. Ze signaleren en anticiperen. En dat is knap. Om in kansen -en kansrijke oplossingen- te denken moet u er dus ‘oog’ voor hebben. U moet positief denken en snel kansen om weten te zetten in vastomlijnde gedachten. Plannen! In ondernemerskringen hoor ik nogal eens over tegenslagen, bedreigingen en allerlei onmogelijkheden. Als ik dan de situatie nader ‘beschouw’ ontwaar ik vormen van passiviteit en negativisme. Sommige ondernemers zijn een beetje murw en lamgeslagen.

Dit is natuurlijk niet de juiste gesteldheid om kansen te ontdekken en aan te grijpen, laat staan te verzilveren. Het begint allemaal dus met ‘oog’ hebben voor en de instelling tot. Actiegerichtheid begint met actiebereidheid. Is uw organisatie in ‘the good shape’ om snel te reageren? Of bent u continu bezig de ‘rommel’ van gisteren op te ruimen. Dan gaat het niet lukken. Dan lijkt het of dat u kansen grijpt maar het zijn slechts ‘gebraden duiven die voorbij vliegen’. Dat doen uw concurrenten namelijk ook. Er is dus geen enkele sprake van positieve onderscheidenheid. Ondernemers die kansen grijpen zijn ‘eager’ en volhardend. Ze scannen de omgeving koortsachtig en met een zekere precisie af en weten wanneer mogelijkheden zich voordoen. Zit u al op deze wijze ‘in de wedstrijd’? Of blijft u liever een beetje toeschouwer? Kan ook, maar is niet écht verstandig en getuigd ook niet écht van ondernemerschap!

Klagen over de slechte omstandigheden gaat dus niemand helpen. Alleen zij die in actie komen kunnen verbetering verwachten. Waarom zijn er dan toch nog zoveel ondernemers die het nog even willen ‘aanzien’? Wat aanzien? De realiteit spreekt voor zich. Ook nu -net na de crisis en het aangekondigde herstel- is het niet allemaal simpel en eenvoudig. Daar is de crisis te langdurig, te diep en  te ingrijpend voor geweest. Het heeft echter geen enkele zin om te blijven wachten op ‘het juiste moment’. Het juiste moment is het moment waarop ú het juiste initiatief neemt. Kansen zien, voelen, ruiken en grijpen. Het is niet een ieder gegeven, maar het is wel voor een ieder wegelegd en heel belangrijk. Vooral als u aan het ‘ondernemen’ wilt blijven. Hoe gaat u kansen ontdekken? U moet vooral zelf leren ‘kijken’. Neem de tijd om na te denken en vanuit een positieve grondhouding te starten. Kansen creëren. Niet hopeloos of wanhopend maar openstaand, ontvankelijk en open. Laat het toe, laat het op u af komen, laat het gebeuren. Analyseer pas (achteraf) wanneer de contouren van het plan zichtbaar zijn. Heel veel kansen worden niet gezien omdat direct de onuitvoerbaarheid op het netvlies komt van de ondernemer. Van denken in problemen naar denken in kansen. Het lijken allemaal heel voor de hand liggende zaken.

Nogmaals de vraag: ‘Waarom zijn er dan nog zoveel ondernemers die ‘het’ nog even willen ‘aanzien’?’  Ze geven -op deze wijze- het initiatief uit handen en maken in de huidige tijd geen kans. De hamvraag: ‘Ziet u kansen of ‘krijgt’ u -door uw instelling- geen kansen?’ Het is ‘up to you’! Ik ben ervan overtuigd -en kan dit bewijzen met voorbeelden- dat ondernemers die geloven én denken in kansen het significant beter doen.

Waar ziet u kleine- en grote kansen? Hoe gaat u die verzilveren? Wat zijn de mogelijkheden? Waar liggen de uitdagingen? Ik hoor u vragen: “Wat zijn de onmogelijkheden?” Die zijn er niet, die ontstaan pas op het moment dat u niet positief, met volharding en energie van een kans een gebeurtenis weet te maken. Grijp dus nu uw kans, hij komt namelijk maar een paar keer per dag voorbij!

hans@valeuraccountants.nl

Bron:  Hans Klaase

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.