Onlangs verscheen het bericht over winkeliers in Arnhem die gezamenlijk de klantencommunity ‘Wij zijn Arnhem!’ hebben opgericht. Klanten die lid worden van deze community krijgen diverse voordelen, zoals cadeautjes, e-mails en toegang tot speciale events. Het doel is om lokale klanten te binden aan lokale retailers. In een tijd waarin veel gesproken wordt over online retail en technologie, is dit een verfrissend bericht dat wat mij betreft drie kernissues raakt: de fysieke winkel, lokale invulling en samenwerking in winkelgebieden. Online retail is belangrijk en groeit verder, maar nog steeds wordt 90% van de non-foodomzet ín de winkel gerealiseerd.
Bron: Jos Voss
Aandacht voor de fysieke winkel is daarom belangrijk. De tijd van ‘one size fits all’ is voorbij en winkels moeten aan lokale omstandigheden worden aangepast. De markt in Arnhem is anders dan in Amsterdam en Groningen. En de goede winkel die goed is aangepast aan lokale omstandigheden, kan alleen maar succesvol zijn in een goed winkelgebied. Daarvoor is samenwerking met collegaretailers nodig, evenals samenwerking met vastgoedeigenaren en gemeenten.
Hoe is het met uw winkel en uw winkelgebied?
Besteedt u nog wel genoeg tijd aan uw winkel? Of bent u vooral druk met online, sociale media en nieuwe technologieën? Is het winkelcentrum bij uw winkel wel voldoende aantrekkelijk voor consumenten? En zal dat over drie jaar nog zo zijn? Werkt u voldoende samen met uw collegaretailers, vastgoedeigenaren en met de gemeente? Of ziet u hen vooral als tegenstanders? Dit zijn allemaal onderwerpen die vragen om uw aandacht. Het recente Rabobankrapport ‘Retail 2015: het kaf wordt van het koren gescheiden‘ biedt aanknopingspunten om u daarbij te helpen. Een van die aanknopingspunten is dat de Rabobank de samenwerking tussen retailers, vastgoedeigenaren en gemeente ondersteunt en faciliteert. Dit gebeurt natuurlijk lokaal, want het gaat om lokale invulling van winkelgebieden. Uw lokale bank kan u hierover verder informeren.
Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.
Blog, 15 januari 2015
Bron: Jos Voss
Test