Frank Quix bekleedt de Anton Dreesmann Leerstoel voor Retailmarketing aan de Universiteit van Amsterdam. Deze zoon uit een winkeliers gezin is tevens mede-eigenaar van Q&A Consultancy. Hij breekt een lans voor nieuwe business modellen in de retail.
Bron: InRetail
“Nu draait het bij de winkeliers om het vinden van publiek bij de producten in de winkel. Dit gaat snel veranderen. Winkels worden platforms waarop connecties tussen mensen worden gemaakt”.
“De ‘store’ wordt de ‘story’. Winkels worden eigenlijk een soort magazines. Dit betekent dat kijken in een winkel een financiële waarde krijgt. Net als een merk een bedrag betaalt om een advertentie in de Libelle te plaatsen, betalen merken en leveranciers om met hun producten in jouw winkel gezien te worden.”.
“Retailers betalen BumaStemra-rechten om muziek te draaien in de winkel. Ook dit verandert rigoureus, want marktpartijen in de muziek business gaan winkeliers betalen omdat ze bepaalde muziek draaien in de winkel”.
“De marketing P van Publiek wordt vervangen door de P van Platform. Deze Platforms zijn plekken waar vraag & aanbod bij elkaar komt en mensen verbindingen met elkaar leggen”.
“In de toekomst wordt een winkel anders gezien dan nu. Nu is een winkel een plek met een kassa waar je producten koopt en afrekent. In de winkel van de toekomst kopen we misschien wel helemaal niets meer. Samsung heeft in New York een winkel waar je niks kunt kopen. Ook al vraag je erom. Ze doen het niet. Samsung wil jou zo laagdrempelig mogelijk in contract brengen met het product. Merken en fabrikanten zullen bereid zijn om voor zo’n formule te betalen. Dus als je een sportwinkel hebt en net aan een klant hebt uitgelegd dat dit een hele goede Adidas loopschoen is, dan krijg je daarvoor een vergoeding van de fabrikant”.
“Zelf dingen maken wordt steeds belangrijker. Bij 3X1 in New York maak je jouw jeans op maat. Waarom zou dit in Nederland niet kunnen? Bij Mymuesli.com in Duitsland stel je jouw eigen muesli samen. Betaal je 8 euro voor, terwijl je in de supermarkt de helft betaalt en het dubbele krijgt. Desalniettemin gaat MyMuesli.com als een speer. Ze openen nu ook fysieke winkels”.
“En let op hè, 3×1 is geen keten of zo. Gewoon een jonge onderneemster met een goed idee. Net zoals de ondernemers achter Mymuesli.com. Dat zijn drie gesjeesde rechtenstudenten uit Passau. Ze hebben een goed idee en ze voeren het tot in de perfectie uit. Overigens, alles wat ze doen betalen ze uit de cashflow”.
“Die gasten van Mymuesli.com hadden ook kunnen denken: Moeten we dit nou wel doen? Bij de supermarkt ligt de muesli voor 3 euro in de schappen en je krijgt dubbel zoveel. Ze denken niet in bedreigingen, maar in kansen”.
“De grootste zwakte in de huidige retail, is de ontkenning van de wereld die snel verandert. En hier geldt de Wet van Darwin: Niet de sterkste en de grootste overleven, maar de degene die zich het snelst en makkelijkst aanpast aan de nieuwe situatie”.
“Wil je als zelfstandig retailer succesvol zijn, dan moet je de wil hebben om jezelf aan te passen. Durven te veranderen. Als je blijft doen wat je deed, mag je niet verwachten dat je meer krijgt”.
Meer Quix lezen, zien en horen?
http://www.shoppermarketingupdate.nl/oude-shoptradities-tonen-slijtageplekken/
https://www.linkedin.com/in/frankquix
http://twinklemagazine.nl/nieuws/2013/04/frank-quix-(qa)-minder-winkels-in-95-procent-gemeenten/
Bron: InRetail