U kent Nivea vrijwel zeker van de bekende blauwe blikjes met witte opdruk. Maar NIVEA is ook een acroniem voor een krachtig communicatiemiddel dat u behoedt voor een vaak voorkomende communicatiefout.
Bron: David Bloch Verkopers online
Als verkoper weet u uiteraard hoe belangrijk het is om de juiste vragen te stellen, om te luisteren naar de antwoorden en daarop in te gaan … en om nooit, maar dan ook nooit, iets te veronderstellen bij de ander. En daar gaat NIVEA over: Nooit Invullen Voor Een Ander.
In de winkel. “Wat kosten deze schoenen?” “Die dure daar?” en dan de prijs noemen. Deze verkoper heeft kennelijk nooit van NIVEA gehoord! Want wat ‘duur’ is voor de een is een kleinigheid voor de ander. En als de klant ‘duur’ hoort, stagneert dat psychologisch de verkoop.
Deskundigheid. U luistert naar een presentatie en opeens zegt de spreker, “Ik weet niet of …” en wat hij precies dan ook ‘niet weet’, is hier onbelangrijk. Op dat moment daalt – onbewust – zijn geloofwaardigheid als expert bij de luisteraar. Duidelijk is één ding: het stellen van een vraag is altijd effectiever dan het plaatsen van een stelling. Een vraag betrekt de luisteraar en verhoogt zijn interesse. Vervolgens het formuleren van de juiste vraag bevestigt het inzicht en de deskundigheid van de spreker.
E-mail. Al te vaak gaat u ervan uit dat een verzonden bericht gelijk staat aan een bericht dat ontvangen, gezien en gelezen wordt. De enige zekerheid wat de ontvangst van een bericht betreft, is de bevestiging ervan. In het tegenovergestelde geval: denk aan NIVEA en bevestig altijd de ontvangst van (belangrijke) berichten, al stelt u op dat moment een inhoudelijk antwoord nog even uit.
Gastvrijheid. “U bent vegetariër? Nou, we hebben een visgerecht voor u op het menu.” Dodelijk voor de echte vegetariër, die heus geen dieren eet. Hetzelfde geldt voor vele dagelijkse aannames wat betreft spijs, drank en andere alledaagse zaken. NIVEA behoedt u voor vele bloopers en herinnert u eraan om vragen te stellen.
Reizen. “U kunt parkeren achter het gebouw.” Weer een aanname, want er zijn velen die met openbaar vervoer reizen. NIVEA helpt u om de juiste vragen te stellen en om zo de verbinding met de ander en zijn/haar andere reisstijl en levenswijze te versterken.
Gezelschap. “Heb je zin om een stukje te gaan fietsen?” Eerlijker: “Heb je zin om een stukje met me mee te fietsen?” Verfoeilijk: “Je hebt zeker geen zin om mee te fietsen?” Ook hier kunt u NIVEA toepassen!
Normaal. Er heerst een basisaanname dat wat u doet, ‘normaal’ is. Getuige de vaak gebruikte uitdrukking, “Doe ‘ns normaal!” NIVEA helpt u om ruimte te maken voor de verschillen tussen mensen, waardoor u onbevooroordeeld dus ruimhartiger overkomt – wat de nodige ‘klik’ alleen maar bevordert.
Controle. NIVEA is voor u lastig toe te passen als uw behoefte aan controle sterk is, want dan is het moeilijk om de juiste open vragen te stellen, zoals “Hoe reist u?” Nee, u zou de neiging hebben om te vragen, “Komt u met de auto?” met het risico dat de ander ‘nee’ moet zeggen. En u weet hoe belangrijk het is om ‘ja’-antwoorden te stimuleren!
Conclusie
‘Nooit Invullen Voor Een Ander’ levert voordelen in allerlei situaties. Oefen ermee en ontdek hoe deze kreet uw verbinding met de ander tot stand brengt, zelfs versterkt.
David Bloch
Perfect Presentation
Bron: David Bloch Verkopers online
================================================================ Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshopKlik hier voor de kleine webshop!Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering!Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen? Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen? Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen? Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord en tips op veel van uw inkoopplanning vragen. P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag. Cor van Laar
|