POSITIEF BLIJVEN IS EEN KEUZE

Positief blijven is een keuze, dus kies ik er voor. Hoewel het af en toe moeilijk is om niet verbitterd en gefrustreerd te raken. Gelukkig is bij mij het glas altijd half vol en kan ik met een soort van cynische humor een en ander relativeren. Toch deel ik even mijn overdenkingen van nu en sluit ik af met een oproep namens iedereen van de TopTeams van THvG:

Bron:Peter Ter Horst van Geel

Terwijl Nederland de afgelopen dagen de overdaad aan sneeuw zag smelten en we ons opmaken voor weer een prachtig weekend zien duizenden ondernemers hun bedrijf ten onder gaan als ware het sneeuw voor de zon. Tienduizenden banen staan hiermee op de tocht.

Iedereen is zich bewust van de ernst van het virus en de druk op de zorg, maar niet iedereen lijkt zich bewust van de crisis die zich in de winkelstraten (en meerdere branches, maar ik heb het nu over winkels) afspeelt.

Als er een pandemie is dan is het logisch dat het kabinet zich laat adviseren door virologen. Als er zich een economische ramp aan het voltrekken is dan is het logisch dat ze zich laten adviseren door economen. Dit levert nu een enorm spanningsveld op.

Maar een nuchtere minister-president zou hiermee om moeten kunnen gaan. Maar nee, met als belangrijkste raadgever dhr. Van Dissel (RIVM) aan de ene en de minister van volksgezondheid De Jonge aan de andere zijde is er geen econoom die doordringt in dit bolwerk van angst.

Cijfers tonen aan dat slechts 0,7% van het aantal besmettingen werd overgedragen in de winkels, ook is er geen hoger ziekteverzuim onder winkelpersoneel dan in 2018 en 2019.
Maar waarom dan toch de winkels dicht terwijl een middelgrote AH op een zaterdag plusminus 500 bezoekers PER UUR heeft, er rijen voor zg andere essentiële winkels staan, er op een gemiddelde bouwplaats meer mensen lopen dan in een winkel, de parkeerterreinen bij fabrieken, kantoren en logistieke centra vol staan?

Het valse sentiment gekweekt naar aanleiding van enkele drukke winkelstraten (waaronder in Eindhoven en Rotterdam) tijdens Black Friday vorig jaar is gebruikt om angst te zaaien en de winkeliers in de hoek van de verspreiders te duwen.

For the record: in 99% van de winkelstraten waren er ook tijdens Black Friday gemiddeld tussen de 40 en 70% minder bezoekers. De winkels (en ook de horeca) hadden met de afgesproken maatregelen een veilige omgeving gecreëerd om te kunnen shoppen. Noppes, nada, niets aan de hand. Maar barbertje moest hangen! 

Ondertussen hangen we in die strop en vorige week kregen we een krukje (click & collect) onder ons waar we net met onze tenen bij kunnen zodat we het idee hebben dat we lucht krijgen. Niet dus, want dat krukje wankelt en geeft geen lucht. Bovendien zijn er mensen die dat krukje weg willen schoppen, zij hebben dat valse beeld van drukke winkelstraten in hun hoofd.

Ondertussen hebben de winkels onverkochte wintervoorraden en hangen de rekken vol met voorjaarscollecties. Zomergoederen zijn in de maak, vooruitbetaald en komen er dus ook aan.

Onze branche loopt miljarden aan averij op, dit is met verrekening van de steunpakketten. Dit kan niet nog verder oplopen, we moeten open, NU.
De overheid heeft ons (onterecht) met de rug tegen de muur gezet, het enige wat veel winkeliers nog kunnen doen is gewoon open gaan.

Nu is dit een verhaal van een winkelier, logisch dat die van zich afbijt en zich zorgen maakt zul je denken. Maar veel durven of willen dit niet naar buiten brengen. Ondernemers zijn trots en bovendien wil je geen onrust en onzekerheid creëren in je bedrijf.

Ik ben dan ook geneigd om nog te vertellen dat we online als een tierelier gaan en dat onze marketing op volle toeren draait, met resultaat. Want we zien ook kansen en uitdagingen. Maar winkels blijven essentieel voor bedrijven als het onze. Daarnaast zijn er meer winkels die geen multichannel hebben dan wel.

Dat je als ondernemer niets verdient en een verlies moet incasseren is genoeg maatschappelijke bijdrage lijkt mij. Dat het ondernemers hun spaargeld, pensioen en levenswerk kost is onmenselijk om te verlangen.

Maar het gaat niet alleen om de ondernemers het gaat ook om 10 duizenden banen!

Niet alleen in de winkelstraten maar ook een veelvoud hiervan bij toeleveranciers en dienstverleners. Denk daar ook aan en neem de cijfers die ik hierboven genoemd heb in gedachten als je vindt dat de winkelstraten dicht moeten blijven. Het is onterecht!

Mede namens onze topteams: open de winkels, NU

Eileen
Wendy
Kirsten
Elly
Aline
Maria
Monique
Marleen
Betsy
Marjolein
Petra
Sylvia
Judith
Peter
Petra
Erna
Josien
Tanja
Bibi
Yvonne
Monique
Carla
Sylvia
Jacqueline
Grietje
Angelique
Leonie
Anja
Julia
Alie
Nancy
Laura
Monique
Biene
Esther
Yvonne
Monique
Kristel
Agnes
Joyce
Gerry
Modestina
Esmee
Sonja
Marleen
Manon
Hanneke
Minou
Priscilla
Henriette
Maria
Ronald
Nicole
Inge
Lenny
Leonie
Charlot
Dewi
Janti
Augustine
Sandra
Daisy
Simone
Yvonne
Maartje
Jan
Nancy
Charlotte
Milou
Miranda
Maike
Lotte
Femke
Truus
Elly
Ronnie
Wil
Annemarie
Ria
Jeffrey
Derma
Anja
Pascal
Saskia
Rik
Elise
Ine
Miyase
Angelique
Els
Danielle
Herma
Diane
Janina
Karin
Annie
Karlijn
Karen
Edina
Evi
Mariska

Bron:Peter Ter Horst van Geel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.