STRATEGIE EN RENDEMENT

rendement (1)Een uitgekiende strategie heeft weinig zin als het -uiteindelijk- geenrendement gaat opleveren. Daar doet u het immers voor. Klanten tevreden maken is heel erg leuk, maar u moet aan het eind van de dag wel iets verdiend hebben. Daarom is het noodzakelijk uw bedrijfsstrategie te richten op rendement.  Een heldere strategie welteverstaan. De klant vaart er wel bij!

 Bron: Hans Klaasse

Een heldere bedrijfsstrategie is nodig om uw medewerkers duidelijk te maken dat alle verrichtingen plaatsvinden om resultaat te behalen. In veel bedrijven zie ik mensen nog zoeken naar renderende activiteiten. Het lijkt om ’het werken’ te gaan en niet ‘om de klant’! Men doet heel veel zonder zich af te vragen wat het resultaat is van al die inspanning. Als een ieder zich zou focussen op de klant zou er vanzelf toegevoegde waarde ontstaan. De praktijk leert echter dat het allemaal niet zo simpel is. Efficiëntie leidt tot een hoger rendement. Daar moet iedereen (binnen het bedrijf) van doordrongen zijn. Daarnaast zal deze focus op efficiëntie en ‘de klant’ ook groei ten gevolge hebben. Immers de (extra) activiteiten van de onderneming leveren iets op. Klantaandacht, hoge tevredenheid, een goede prijs-kwaliteitverhouding. Al deze losse elementen moeten aan elkaar gekoppeld, zorgen voor duidelijkheid en samenhang. Waar moet een heldere strategie zoal aan voldoen?

Het moet in de eerste plaats begrijpelijk zijn. Wanneer iemand niet in één zin kan vertellen wat de inhoud is van de strategie zal ook niemand die onthouden. Als u -als ondernemer- al niet begrijpt wat de kern is, hoe gaan uw medewerkers deze dan begrijpen en uitvoeren? En de klant? Als er niet iets uitgaat van uw medewerkers –zij zijn immers de belichaming van uw strategie– hoe gaan de klanten dit dan merken? En de klanten moeten uiteindelijk voor het rendement zorgen! Kortom, strategie is iets wat duidelijkheid moet verschaffen, als het gaat om te begrijpen en te realiseren waar het bedrijf voor staat. Een onduidelijke strategie levert niets op. Het gaat dus om begrijpen en beleven, maar ook doen. U moet keuzes maken, maar óók het personeel moet kiezen.  Op deze wijze komt er draagvlak en ontstaat er enthousiasme en motivatie. Twee heel belangrijke voorwaarden voor rendement!

Indien uw personeel weet wat de bedoeling is van de strategie en uw klanten dit (in de contacten met uw bedrijf) merken zullen zij positief worden over uw diensten en producten. De heldere strategie gaat voor uwerken. Dat sterkt uw medewerkers om op deze succesvolle weg voort te gaan. Er ontstaat een positieve sfeer binnen het bedrijf. Onderschat niet wat dit uitwerkt. Uw mensen komen in een flow. Ze gaan hierdoor met meer plezier werken. Werkplezier en effectiviteit liggen bijna in elkaars verlengde. Alles binnen uw bedrijf straalt uit dat er met plezier, toewijding en klantaandacht gewerkt wordt. De klant gaat dit zondermeer opmerken. Het heeft vervolgens een positief effect op uw omzet, resultaat en rendement. Ziet u nu hoe belangrijk het is om een heldere, kort en bondige strategie te hebben? Niet voor uzelf houden dus. Het zijn uiteindelijk uw medewerkers die het doen!

Met een heldere strategie weet -op enig moment– een ieder wat hij of zij kan verwachten. Uw klanten weten wat zij van u mogen verwachten en uw medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt. Helder en duidelijk. Die duidelijkheid werkt twee kanten op. Klanten zijn precies op de hoogte van uw aanbod, uw kwaliteiten en service. Wel, dat scheelt een hoop marketing en verkoopkosten!  Zij weten waar u voor staat. Ten tweede: uw medewerkers kennen de USP’s en weten op welke wijze zij deze kunnen benutten. De strategie is immers klantfocus, efficiënt werken en luisteren naar de klant. Wel, dat scheelt een hoop klachten en faalkosten. Klantfocus en efficiëntie! Dat levert toch-zoals eerder gezegd-het beoogde rendement op?! Of verwacht u nog steeds het rendement van allerlei intern geneuzel en navelstaren?

Een actieve ondernemer heeft een heldere, kort en bondige strategie. Hij vertaald deze naar effectief leidinggeven en een optimaal efficiënte bedrijfsvoering. Zijn mensen weten wat hen te doen staat. De klanten merken het dagelijks. Simpel toch?!

hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaasse

================================================================

Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshop

videov3_0Klik hier voor de kleine webshop!

Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering! 

Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen?

Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen?

Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen.

P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag.

Cor van Laar

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.