UW STRATEGIE ALS MKB-ER

strategie1Wat is uw strategie voor de komende jaren? Wat is eigenlijk ‘strategie’? Een soort spelletje? Strategie staat voor de missie en visie van ondernemerschap. Maar het kan ook worden uitgelegd als het omschrijven van de doelstellingen en de wijze waarop deze worden gerealiseerd. De verschillende scenario’s en de marsroute naar verwezenlijking van uw plannen. Enige mate van schranderheid dient u dan niet vreemd te  zijn. Heeft u al zo’n strategie ontwikkeld voor uw MKB onderneming?

Bron:Hans Klaasse

Heel veel MKB ondernemers zijn ‘ooit’ een keer begonnen. Ze doen hun ding en verdienen wel of niet een inkomen. Uit onderzoek blijkt dat weinigen écht nadenken over hun strategie. “Is dat dan nodig?”, vroeg mij vorige week iemand. “Ik denk het wel. Al is het alleen maar om alles eens goed tegenover elkaar te zetten”. Nadenken over strategie binnen het MKB maakt je van ‘toevallige ondernemer die ooit ‘voor zichzelf’ begon’ een bewuste ondernemer die bezig is met zijn missie, visie en doelstellingen!

Laten we beginnen met de missie. Waar staat u voor? Waarom bestaat u eigenlijk als bedrijf? Wat is de primaire functie van uw onderneming? Welke permanente opdracht heeft u voor ogen als u denkt aan de missie van uw onderneming? De ‘waarom’ vraag is niet onbelangrijk. Wat is het bestaansrecht van uw onderneming. ‘Het bestaat bij de gratie van de klanten’, zult u wellicht zeggen. ‘Er is ruimte voor mijn bedrijf en behoefte aan mijn producten of diensten’.Dat is mooi. Maar zo zijn er nog heel veel ondernemers die dat vinden. Het moet dus om iets unieks gaan. Iets waarmee u zich kunt onderscheiden ten opzichte  van de concurrentie. Ieder bedrijf heeft een identiteit. Uw klanten identificeren zich hier vervolgens mee. Een wisselwerking dus. Wie zijn uw belangrijkste stakeholders? Hoe stelt u henniet teleur? Het moet gaan om het overtreffen van de verwachtingen en het voorzien vanuit de missie in fundamentele behoeften van de markt. Dan is er sprake van aangetoond bestaansrecht. Die ‘waarom bestaan we eigenlijk’ vraag is dus nog niet zo overbodig als het wellicht lijkt!

Hieruit gaan we vervolgens de visie formuleren. Wat wilt u eigenlijk voor onderneming zijn? Heeft u een beeld van de toekomst? Wanneer dit ontbreekt is er ook geen visie op de toekomst. Het helpt de ondernemer als deze visie een gedeeld beeld is. Delen met uw medewerkers, uw stakeholders en uw klanten. In de visie komen ook andere zaken aan bod. Wat zijn uw kernwaarden en waar gelooft u in? Wat wilt u eigenlijk bereiken? Ambitie is goed maar dagdromen en luchtfietserij is uit den boze. Het moet gaan om realistische en haalbare beelden. Soms willen ondernemers teveel in een te korte tijd. Dat gaat wringen en wreken. Juist vanuit de gemeenschappelijkheid en het ontdekken wat mensen verbindt komt een sterke visie op de toekomst in beeld. Denk daar dus goed over na met uw medewerkers. Pas wanneer u vervolgens de missie koppelt aan uw visie komt u toe aan het formuleren van de organisatiedoelstellingen.  Dat lijkt logisch. Toch zie ik maar al te vaak in visie van een ondernemer niets terug van demissie, terwijl dit de bron is waaruit de toekomstvisie moet ontstaan. De weg naar realisatie!

En, weet u de strategie al te bepalen? U heeft een missie en een visie. Nu nog de marsroute naar verwezenlijking van uw plannen. Mag ik een paar ‘voorzetjes’ doen? Welke resultaten wilt u bereiken en hoe gaat u dit doen? Welke route gaan we volgen en wanneer gaan we bepalen of we op de goede weg zijn? Wat zijn uw succesfactoren en prestatie indicatoren? Niet alles zal vanzelf gaan, van een leien dakje ‘zoeven’ of meezitten. Hier zijn scenario’s en alternatieven voor nodig. Welke interventies, maatregelen of verbeteracties kunnen we bedenken. Als het tegenzit moeten we de doelstellingen immers vasthouden.

Het plan (de route) mogen we aanpassen maar het doel niet! Ook dit keer is het weer belangrijkheid dat de mensen binnen de organisaties meedenken en communiceren met elkaar. Er moet draagvlak zijn voor de ontwikkelde strategieën en de implementatie daarvan. Dat laatste maakt het de ondernemer makkelijker. Nog te vaak zie ik ondernemers alleen tobben en piekeren. Zorg voor commitment en échte saamhorigheid. Dat geeft de beste garantie op het welslagen van uw missie en visie!

hans@klaasse-klaasse.nl

hans@valeuraccountants.nl

Bron:Hans Klaasse

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.