Wat me is opgevallen tijdens mijn zoektocht naar mensen die “meer doen dan verwacht” is dat iedereen die ik erover spreek gaat stralen. Met een grote glimlach op hun gezicht vertellen ze hoe ze hun klant aangenaam hebben verrast. Door die gesprekken was voor mij wel duidelijk dat ze door te geven niet alleen de ontvanger erg blij hebben gemaakt, maar ze er zelf ook gelukkiger van werden!
Bron: EMPLOYEE FIRST
Zes O’s van dienstbaarheid
Om te kunnen geven moet je wel goed kunnen luisteren naar je klanten om precies te begrijpen wat hun behoeften zijn. Maar actief luisteren alleen is niet voldoende.
Paul Moers heeft daar een handig model voor, de “Zes O’s van dienstbaarheid”waarmee organisaties hun medewerkers kunnen aangeven wat ze nodig hebben om zich dienstbaar op te stellen.
- Oplossingsgericht
- Open
- Opgeruimd
- Oprecht
- Ondersteunend
- Oog hebben voor
Gedoe is desastreus
Dienstbaar zijn klinkt simpel maar is de praktijk nog niet zo eenvoudig. Het begint natuurlijk met de juiste mensen aanstellen die dit van nature in zich hebben. Maar soms is er ook veel gedoe rondom het werk. Slechte communicatie, ego gedreven managers, teveel procedures of andere frustraties die ervoor zorgen dat het plezier in het werk afneemt. Dat is desastreus voor de zes O’s van dienstbaarheid! Frustraties halen niet het beste in je naar boven en je straalt nu eenmaal uit hoe je je voelt!
Het begint aan de top
Zorg dus voor een klimaat waar mensen met plezier kunnen werken en zich gesteund voelen door de organisatie. Dat begint aan de top, als u het voortouw neemt, kunnen uw mensen het verschil maken bij uw klanten!
Uitblinken met uw personeel
Door op een unieke en authentieke manier uit te blinken met uw personeel en het net even anders te doen, ligt er een enorme kans om klanten voor u te winnen. Bovendien wordt u er zelf ook gelukkiger van!
Bron: EMPLOYEE FIRST