Om de continuïteit van de organisatie te waarborgen moet zij waarde creeren. Die waarde kan gericht zijn op de organisatie zelf maar ook op de omgeving en de klanten. De creatie van waarde gaat vaak langs de weg van veranderingen. Niets gaat namelijk vanzelf. Juist het voornemen van de organisatie om waarde te creëren moet zorgvuldig en gedegen worden opgepakt. Je moet doen wat je belooft. Doelstellingen zijn er om gerealiseerd te worden. De klant moet dit -in de contacten met de organisatie- gaan ondervinden!
Bron: Hans Klaase
Zo’n type organisatie bestaat niet voor zichzelf maar voor de mensen die er werken en de omgeving. De klanten merken als een organisatie haar ‘beloften’ weet waar te maken. Het is een dynamische club mensen met een duidelijke doelstelling. Een ambitieuze organisatie is niets anders dan een ‘lichaam’ dat doet wat het moet doen:‘waarde creeren!’ De organisatie is er niet voor zichzelf maar voor het realiseren van de doelen. Kijkt u zó weleens tegen uw bedrijf aan? Dan krijgt u wél opeens (weer) plezier in ondernemen. Of niet? Als alles gericht is op het ‘leveren’ van wat beloofd is ontstaat er vanzelf waarde. Waardecreatie is dus vooral ‘leveren’ en ‘realiseren’! Uw bedrijf is dus een ‘construct’ om uw doelstelling te belichamen en te realiseren. Het is geen doel op zich! Sommige ondernemers doen heel ingewikkeld maar realiseren ternauwernood hun doelstellingen. Het is een gebrek aan visie en missie dat hen opbreekt. Van de weeromstuit gaan ze steeds meer zaken ‘organiseren’. Gevolg is een statische, rigide en bureaucratische organisatie waar op lange termijn ‘niets’ meer uitkomt. Dynamische en platte organisaties zijn beter in staat waarde te creëren. Ik zal u proberen te bewijzen dat klantgerichte organisatie die ‘customer intimacy’ in de praktijk brengen de winnaars zijn!
Wat is waarde creëren eigenlijk? Het is allereerst vanuit de visie en missie van de ondernemer en de organisatie het creëren en toevoegen van waarde ten behoeve van alle mensen die binnen de onderneming werken. Inkomen, continuïteit, werkplezier en voldoening. Dit zal binnen een organisatie die op deze wijze wordt bestuurd leiden tot goede teamprestaties. Mensen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en de gemeenschappelijke doelstellingen. De organisatie wordt hierdoor sterker. De waarde die dit heeft is misschien wel de meest omvangrijke. Bewuste en waarde creërende organisaties kunnen tegen een stootje. Een andere belangrijke plaats-en dat is de externe factor- nemen de klanten in. Waarde creërende ondernemingen maken innovatieve en kwalitatief hoogwaardige producten en leveren topdiensten. Alles klopt, men is ‘in control’ en richt zich op de wensen en behoeften van de klant. Komt het u allemaal een beetje bekend voor? Doet u het al op deze wijze? Als laatste zal dan ook de omgeving en de samenleving dit merken. Wie is niet trots op Nederlandse bedrijven als AKZO, Philips en Unilever? Maar ook ‘lokaal’ komt dit steeds meer in zwang. ‘Local for Local’ gaat een belangrijke rol spelen in de marketing. Zoek het dus (soms) dicht bij huis!
Er is nog één ding dat ik u niet wil onthouden. Waarde creërende organisaties zijn meestal goed in het luisteren naar de klant. Zij proberen een duurzame en langdurige relatie op te bouwen met de klant. Op basis van échte betrokkenheid bouwen zij aan klanttrouw en tevredenheid. Dat gaat zeker niet vanzelf. Deze strategie van‘customer intimacy’ is hoog renderend en voegt zeker waarde toe. Heel gericht op de klant bouwen zij aan reputatie en maatwerkoplossingen. Duurzame klantrelaties zorgen voor partnership. De relatie kan een stootje hebben. Open, transparant en heel klantgericht. De klant is meer partner dan afnemer. Hiervoor is nodig dat er veel klantkennis is.
Verdiept u zich voldoende in de markt en in uw klanten? Daar zie je ondernemingen nog weleens de fout ingaan. Ze bedenken iets wat heel dicht bij de wens van de klant komt, het is echter bedachtzonder de klant te raadplegen. Wat is er zo gek aan om de klant te vragen wat hij precies wenst te ontvangen? Een organisatie die waarde wenst te creëren moet heel bewegelijk en ‘waardevol’ zijn. Het continu inspringen en het zich naadloos aanpassen op de wensen van de klant vraagt een klantbewuste en klantgeoriënteerde organisatie. Volgt u de klant al nauwlettend en let u al op de ontwikkeling binnen uw en zijn branche? Dat is mooi. Het begin is er dan!
Bron: Hans Klaase
================================================================ Bestel in de webshop: ‘Online Kennismaken met het mode inkoopplan’ workshopKlik hier voor de kleine webshop!Investeer 59.50 euro (excl. BTW). Wanneer u besluit om een inkoopplan afspraak te maken dan is deze workshop GRATIS! d.m.v. creditering!Hoe wilt u uw omzet substantieel laten stijgen? Hoe wilt u uw marge substantieel laten stijgen? Hoe wilt u uw doorverkoop substantieel laten stijgen? Deze online workshop geeft u in 45 minuten het antwoord op veel van uw inkoopplanning vragen. P.S. Twijfel je of de workshop inkoopplanning wel iets voor jou kan zijn, neem dan gerust contact met me op. 06-54624509 Ik beantwoord je vragen graag. Cor van Laar |